Friday, September 02, 2022

איפה הצדק בבית דין צדק? / Where is the Justice in Israel's High Court of Justice?

ערב שבת קודש פר׳ שופטים תשפ״ב
English follows the Hebrew.
YNET: "נקמה נפשעת": ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו של רוצח משפחת דוואבשה
בית המשפט העליון דחה פה אחד את ערעורו של עמירם בן אוליאל, שמרצה שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר בעקבות רצח משפחת דוואבשה בדומא ב-2015. "יצא למסע נקם לרצח ערבים באשר הם ערבים, ומשפחה שלמה מצאה עצמה באישון לילה במלכודת מוות", כתבו השופטים
יורם ירקוני, אלישע בן קימון | 01.09.2022

...מי שהתגייס הבוקר להגנתו של בן אוליאל הוא חבר הכנסת איתמר בן גביר, שאף ייצג אותו בעבר כעורך דין בימים הראשונים של מעצרו. "אין מחלוקת כי הודאתו של אוליאל ניתנה לאחר שנחקר בעינויים ומדובר בחוסר צדק משווע", טען. "חוקי מדינת ישראל, מחייבים את פסילת ההודאה, אך לצערי, שופטי בית המשפט העליון, התעלמו מכך או לא נתנו משקל ממשי להתנהלות. בית המשפט העליון קבע שעינו אותו ובמקום להוציאו לחופשי ולקבל החלטה הגיונית, בית המשפט שולח אותו לשלושה מאסרי עולם. יום שחור לדמוקרטיה". (המשך...)

עשר אגורות (2¢):
במקרה, פרשת השבוע היא פרשת ״שופטים.״ אז בואו נלמוד את הדרישות של השופטים שלנו בפרשה הזו.
שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.
רש״י:
(יח) שופטים ושוטרים -
שופטים, דיינים הפוסקים את הדין.
ושוטרים, הרודין את העם אחר מצוותם. שמכין וכופתין במקל וברצועה עד שיקבל עליו את דין השופט:

...ושפטו את העם וגו'מנה דיינין מומחים וצדיקים לשפוט צדק: (ספרי)
אחר מצוותם
כששב״כ קיבל ביקורת על הטיפול בחקירותיו של בן אוליאל ונערים אחרים, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והשרים לשעבר נפתלי בנט, איילת שקד ומשה "בוגי" יעלון הצהירו את תמיכתם כולם בשב״כ. זאת אומרת שאף סוכן שב״כ לא עבר שום עבירה כלפיהם, נכון? וזאת אומרת שאף אחד לא ביצע פקודה בלתי חוקית בעליל, נכון?

מומחים וצדיקים
הכוונה היא מומחים בתורה, וצדקים באמצעות שמירת התורה. כמה שופטים היושבים בבית דין צדק [בג״ץ] מומחים וצדיקים מבחינת התורה? נראה שגם השופטים הדתיים מתמקדים במנדט של תפקידם, שהוא לשקול ולפרש את חוקי מדינת ישראל, חוקים הנכתבו על ידי בני אדם.

לשפוט בצדק
כנראה שופטי בג״ץ מאמינים שהם שופטים בצדק. אבל שופטים בצדק לפי מה? לגבי שחרור בן אוליאל כמה הם שקלו בחשבון את התוצאות האפשריות, כגון הפגנות אלימות והתקפות ע״י ערבים וגם הגינויים ע״י הקהילה הבינלאומית כביכול.

הבג״ץ כבר התערב בסוגיות של ״מי זה יהודי?״, גיור וכשרות למרות שהנושאים האלה ענייני ההלכה. רוב שופטי הבג״ץ, ואולי כל שופטי הבג״ץ, לא כשרים לשבת בבית דין רבני שכן כשר לפסוק דין כלפי העניינים האלה. העובדה הזו לא מנעה מהם מלשים אותם תחת רשותם. עד מתי נראה נישואין, גירושין וקבורת המת גם הם תחת השליטה שלהם. זאת כוונתם בלשפוט בצדק?

למה הבג״ץ ממשיך להוסיף לעניינים לתפקידו? כנראה יש רק תשובה אפשרית אחת: להמשיך דרכו של הוספות השפעת התרבות המערבית. התרבות הגלותית, התרבות של אדום (רומא / עשיו). ועושים את על חשבון חשיבות ושייכות התורה לחיים יומיומיים של אזרחי מדינת ישראל.

וכל יהודי ממלכתי דתי שמאמין שמעמד הבג״ץ הוא ברמת הסנהדרין, אפילו מקביל לסנהדרין, ואפילו זמנית, הוא יכול להיות שותף פעולה.

ומה הפירוש של הצדק שנזכר בפרשה הזו?
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.

רש״י:
צדק צדק תרדוף
הלך אחר בית דין יפה:

למען תחיה וירשת [את הארץ]: 
כדאי הוא מנוי הדיינין הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן:
עם ישראל ממש בסיכון.

*********

מומלץ לצפות:

בית-המשפט הגבוה לצדק (בג"ץ) מלא סמלי הבונים החופשיים (פרי מסון)
Israel's Supreme Court, filled with Masonic symbolism
Arutz 7: Supreme Court rejects appeal of Amiram Ben Uliel, convicted of murder in Duma case
Court rules confession legally permissible despite previous court's findings that it was extracted via torture.
Israel National News, September 1, 2022
Esser Agaroth (2¢):
I am disgusted at the supposedly centrist Jerusalem Post, which is more willing to apply the term "terrorist" to a Jew than even the leftist Haaretz news source. Thus, I use the headline from the lesser of two evils in this case, Arutz 7 - Israel National News. 

I believe the truth is that this Arab family was killed because of a feud with other Arabs.

However...
The appeal came before Justices Yosef Elron, Yitzhak Amit and Shaul Shochet in March. Religious Zionist Party MK and lawyer Itamar Ben-Gvir immediately slammed the decision and the court in general as being biased, though Elron and Shochet were both considered picks for the country's conservative camp and even Amit is viewed by many as a moderate swing vote.

In March, lawyers for Ben-Uliel had told the justices that Shin Bet (Israel Security Agency) tortured him during his interrogation which should have invalidated his confession and led to his acquittal. (Jerusalem Post)
Well, I guess they were not the best picks for the conservative camp after all. Or perhaps the conservatives who picked them were not as conservative as they thought they were. Or perhaps "conservative" does not necessarily mean [truly] Torah-observant?

Let us take a look at this week's Torah portion to learn what judges are supposed to be like. Not so coincidentally this week's Torah portion is "Shofetim" (Judges), Deut. 16:18 - 21:19.
Judges and officers you will make in all your gates, which the Lord your God gives you, tribe by tribe; and they will judge the people with righteous judgment. (Deut. 16:18)
Rashi: 
Judges and officers
Judges, judges and adjudicators who decide the judgments (make rulings)
Officers, those who chastise the people in compliance with their [the judges'] order, who strike and bind with rods and straps, until he [the guilty party] accepts the judge’s verdict.

...and they will judge the people with righteous judgment, appoint judges who are expert and righteous so that they will judge justly. (Sifrei)
Just following orders?
Then Prime Minister Binyamin Netanyahu and Ministers Naftali Bennett, Ayelet Shaked, and Moshe "Boogie" Ya'alon all supported the Shabbak, when it came under criticism for the handling of Ben Uliel's and others' interrogations. So, that must mean the Shabbak did not do anything wrong, correct?

Expert and Righteous
This refers to expertise in Torah, and righteousness in Torah observance. None of the judges on the Israeli Supreme are expert or righteous in regard to Torah. Even the religious judges appear to be focused on their position's mandate, which is to consider and interpret the laws of the secular state, the laws created by men.

Judge justly
The Israeli Supreme Court judges may believe that they are judging justly. However, I find it difficult to accept that they have not taken under consideration the potential repercussions of letting Ben Uliel go free, such as violent protests and attacks by Arabs, as well as the usual condemnations from the so-called international community.

The Israeli Supreme Court has intervened on the issues of Jewish status, conversion, and Torah dietary laws. None of these issues should be within the Court's purview, a court filled with judges, most of whom, if not all of them, are not qualified to rule on these issues. Yet it has summarily decided to put them under its control. How long will it take before marriage, divorce, and funerals will also fall under its purview. Where is the justice in that?

I have only one possible answer as to how this Court could possibly see these issues under its purview: The systematic chipping away of Torah authority, in favor of Western culture and sensibilities.

And any mamalakhti who who believes that the Israeli Supreme Court is on the level of the Sanhedrin, even analogous to the Sanhedrin, even temporarily, is nothing less than a collaborator.

And what exactly is the justice being referred to in this same Torah portion?
Justice, justice you will pursue, in order that you will live, and inherit the land which the Lord your God has given you. (Deut. 16:20)

Rashi:
Justice, justice shall you pursue
Seek out a good court. (Sifrei; TB Sanhedrin 32b)

that you may live, and you possess [the land]
The appointment of qualified judges is sufficient merit to keep Israel alive and settled in their land. (Sifrei)
We're in big trouble.
*********

5 comments:

Neshama said...

Thank you so much for commenting.
And for writing this excellent response to the cruelty.
I was so upset that I couldn’t sleep that nite; and subsequently am in contact with someone about an idea I am suggesting; but not ready to state it publicly, but hope that it is accepted and we can get to work on getting him out of that rat-hole.

I’d like to reprint your English portion on my blog if that’s ok with you.

Esser Agaroth said...

Thank you.

Feel free.

Just please include a working link back to my original post on this blog.

And yes, I hope they find a way to get him out.

Neshama said...

leah commented on my blog,
"Parshat Shoftim of all times. Torah says YOU NEED 2 WITNESSES and not one can be the defendant himself. How far from Torah we have gone.”
Isn’t forcing someone to ‘reinact’ their so-called crime being a witness against themself?? Therefore, he, the defendant, was being his own witness??

Esser Agaroth said...

It's actually much worse than that...

However, I have heard of at least one case in which one of the Jewish witnesses (emphasis on Jewish) was the wrong doer. He was specifically told that his lashon hara against himself would not be believed, since it is [generally] forbidden to say lashon hara even about oneself.

This wrongdoer was instructed as to how to do teshuvah privately.

moshe said...

Simply put, what can one expect when the unsupreme court and their 'judges' are all Erev Rav! It is definitely NOT a Jewish court. The true Jewish citizens of EY need to wake up and unite against the fake, phony, fraudulent 'jews' running the country. The G-D fearing real Jews are all living in ghettos in their own Land. Woe!