Pages

Thursday, January 07, 2021

להפגין למען אהוביה סנדק או לא להפגין: זאת השאלה / To Protest Ahuviya Sandak's Death or Not to Protest, That is the Question

כ״ד לחודש העשירי תשפ״א
English follows the Hebrew.
הרב אוהד קרקובר רב הישוב כוכב השחר בטור מיוחד לסרוגים: אם מתפתחת בהפגנה אלימות כלפי המשטרה - תברחו משם כמו מאש - זו הפגנה טריפה. אלימות ושנאה רק מולידות אלימות ושנאה מהצד השני, ומרחיקות את הציבור הרחב מלהזדהות עם תוכן המאבק שלנו

הרב אוהד קרקובר 30.12.20 ט"ו בטבת תשפא

מה צריך לבדוק?

לפני ההפגנה
לשאול: האם ההפגנה באישור המשטרה? המשטרה חייבת לאשר כל הפגנה שעומדת בנהלי הבטיחות ואין בה חשש לסיכון הציבור. אם ההפגנה לא מאושרת כנראה היא לא נועדה למחות אלא להתעמת עם השוטרים. במקרה כזה עדיף להישאר בבית. כמו כן צריך לבדוק האם מארגני ההפגנה הם אנשים אחראיים ושקולים, או פזיזים ומחפשי פרובוקציות.

בשעת ההפגנה
אם מתפתחת בהפגנה אלימות כלפי המשטרה – תברחו משם כמו מאש – זו הפגנה טריפה. אלימות ושנאה רק מולידות אלימות ושנאה מהצד השני, ומרחיקות את הציבור הרחב מלהזדהות עם תוכן המאבק שלנו, וממילא פוגעות במטרות המאבק. המטרה של ההפגנה צריכה להיות להביא לתיקון המצב ולא להחריף את האיבה ולשפוך עוד שמן למדורת השנאה. אפשר וצריך למחות בחריפות על העוול, אבל אם לא נדייק את המחאה נזיק ולא נתקן.

== 

הרב אוהד קרקובר הוא רב היישוב כוכב השחר וראש הישיבה ביישוב בה למד אהוביה
עשר עגורות (2¢): 

מודעה זו נמצאת בדרך מנחם בגין ורח׳ על פרשת דרכים בתל אביב:

"Our hands spilled this blood.
Minister Amir Ohana - the Central Police Unit is your responsibility!
An Outside Investigative Committee NOW!"

להלן מספר הערות שלי בתגובת גילוי הדעה של הרב אוהד קרקובר:
״המשטרה חייבת לאשר כל הפגנה שעומדת בנהלי הבטיחות ואין בה חשש לסיכון הציבור.״
פעולות השוטרים כלפי הרכב שבו נסעו אהוביה וחבריו כבר מראים לנו בבירור את [אי] אכפתיות המשטרה לגבי "סיכון לציבור".
״אם ההפגנה לא מאושרת כנראה היא לא נועדה למחות אלא להתעמת עם השוטרים.״

אבל זו הכוונה! להתעמת עם השוטרים. ההפגנה היא הפגנה נגד העוול, והמשטרה זו שמבצעת את  את העוול!
במקרה כזה עדיף להישאר בבית.
בכדי לעשות מה??

״במקרה כזה עדיף להישאר בבית. כמו כן צריך לבדוק האם מארגני ההפגנה הם אנשים אחראיים ושקולים, או פזיזים ומחפשי פרובוקציות.״

אחראיים? כן. הם אחראיים. הם מפגינים נגד העוול.

שוקלים? כן. הם שוקלים. החיים של נער יהודי יקרים מאוד. (אכן אני יודע שזאת לא הכוונה.)

מחפשי פרובוקציות? על מה הרב מדבר? על אפשרות שסוכני השב״כ יימצאו בהפגנה? מה הבעיה? אולי אני טועה אבל חשבתי שקהילת הדתיים הממלכתיים אוהבים את השב״כ, ושאנחנו צריכים את השב״כ כדי להגן אותנו. נזכר לי שהרב [הממלכתי] שלמה אבינר אמר משהו כזה. לא נכון?

או האם הרב קרקובר מתכוון יש מפגינים שפשוט רוצים להתפרסם בתקשורת? אז מה? מה הבעיה לתת להם את ההזדמנות להתפרסם. אז פירסום ענייני הריגתו של אהוביה סנדק גם יתפשט יותר. 
״אלימות ושנאה רק מולידות אלימות ושנאה מהצד השני״
לדעתי, המשטרה כבר אלימים ומסיתים שינאה נגד נוער הגבעות ומתנחלים [הלא ממלכתים] וממשיכים בדרך זו. (חשוב להדגיש שאני מתנגד לאלימות.)
״ומרחיקות את הציבור הרחב מלהזדהות עם תוכן המאבק שלנו״
הרב כן מציין לנו נקודה חשובה: האם התנהגות המפגינים פוגעת במטרות המאבק?

את מי אנחנו מנסים להשפיע ולשכנע? שונאי התורה? היהודים המשתחווים למדינה במקום הקב״ה? החרדים? ...האמת היא כנראה החרדים יכבדו לנו יותר בזכות התלהבותנו בהפגנות למען עקרונות התורה. החרדים מצליחים להשיג הרבה מטרותם בזכות התלהבותם בהפגנות. ומה הדתיים הממלכתיים מצליחים להשיג בזכות ההפגנות שלהם? 

לא מעניין אותי לרשים אנשים סתם. להראות לשמאלנים שאנחנו יהודונים המתנהגים יפה כמו הממלכתים. כתוב בתורה ״צדק, צדק תרדוף...״ (דברים יט,כ) ולא כתוב ״אהבת הציבור תרדורף.״

וחצי האחרון של הפסוק הוא ״...למען תחיה וירשת את הארץ אשר יהיה אלהיך נתן לך.״

איך אפשר ״לחיות״ באמת אם אנחנו לא מפגינים נגד העוול, נגד פעולות המשטרה כאלה?

ואהוביה סנדק השקיע והת אמץ מאוד למען ירושתנו הארץ. זאת אומרת כל הארץ . אשר הקב״ה נתן לנו.

האם הרב מדבר על אסטרטגיה? אם כן, האם אז הוא ממליץ לנו להתנהג יפה בפני אנשי התקשורת שבשליטת השמאלנים? התקשורת הזו מציגה אותנו לרע ולא משנה איך אנחנו מתנהגים.

לא מזמן התגלה לי שהרב קרקובר למד בישיבת מרכז הרב קוק.

אני רוצה להזכיר להרב שבשנת תשס״ה/2005 ראש ישיבת מרכז הרב לשעבר הרב אברהם שפירא זצ״ל אמר לתלמידים שלו לצאת מבית המדרש ולהפגין למען יישובי הבל עזה (כולל גוש קטיף) וצפון השומרון.

אני יכול להבטיח לכם שרוב ההפגנות האלה לא היו מאושרות ע״י משטרת ישראל.

(כן, התקיימו הפגנות הצגות של מועצת יש״ע מאושרות ע״י המשטרה. המפגינים נעצרו והשתחררו כחלק ההצגות. אני לא מתכוון את כאלה.)

שנייה... וגם לא מזמן התגלה לי שהרב קרקובר עזב את מרכז הרב בכדי ללמוד בישיבת הר המור. ומפורסם מאוד שישיבת הר המור היא ישיבה ממלכתית מאוד.

דעת הרב קרקובר לגבי הפגנות מאכזב אותי מאוד ובמיוחד כי נשיא ישיבת הר המור הרב צבי טאו שליט״א עצמו התחיל להתעורר ולהודות אהמדינה והצבא שלה הם בכלל לא מושלמים. אני לא טוען שהרב טאו היה חולק מדעתו של הרב קרקובר. אני פשוט אומר מאוד מוכזב שהקהילה הממלכתית לא מתעוררת יותר מהר. ויש שלא מתחילים להתעורר בככל.

הרב קרקובר הספיד את אהוביה בהלוויתו ואמר שהוא לא היה בטוח אם כדאי לקבל את אהוביה בישיבה התיכונית שלו. הוא חשב על החשש שאהוביה ימשיך להיות עסוק מדי בפעילויות נוער הגבעות. בסוף הרב היה שמח שהוא כן קיבל אותו.

עם כל כבודו של הרב, ״ימשיך להיות עסוק מדי בפעילויות נוער הגבעות״ הוא פשוט סיסמא ל״היתה לו ההשקפה הלא נכונה.״

כל מי שטוען שאני מתקיף את הרב קרקובר באופן אישי (חו״ח) טועה. אלא אני מתקיף את השקפת הדתיים הממלכתיים בכלל.

הרבנים הממלכתיים מבלבלים אותי. האם התפקיד שלהם הוא להיות שותף בהגנת עם ישארל, תורת ישראל, וארץ ישראל? או התפקיד שלהם לשמור את נאמנות מדינת ישראל... ממש כמו הרבנים בתקופות הצארים של רוסיה?

חוקי התורה וחוקי האדם בכלל לא אותם הדברים. נראה לי שכל יום עוד סתירה בין חוקי התורה וחוקי מדינת ישראל מתגלה לנו. אני מתפלל שהאחים הדתיים הממלכתיים שלי לבסוף יכולים להודות את העובדה הזו. ואם לא, אז הם ימשיכו בדרך של הרס-עצמי פיזי. הם כבר בדרך של הרס-עצמי רוחני.

The cover-up is actually worse than the original incident...
Every day new shocking details are revealed about the cover-up of the killing of Ahuviya Sandak, and the Central Police and SWAT units continue as usual.
Thursday, 23 Teveth 5781, January 7, 2021 Tubal and Solelim Streets, Tel Aviv, across from Internal Security Minister Amir Ohana's home.

(Translation)
Srugim: Rosh Yeshiva of Ahuviya Sandak: There are demonstrations that are treif (not kosher)
Rabbi Ohad Krakover, rabbi of Kokhav HaShahar, in a special column for Srugim: If violence develops against the police, flee like wildfire - it is a devastating demonstration. Violence and hatred only engender violence and hatred on the other side, and keep the general public from identifying with the content of our struggle

Rabbi Ohad Krakover 30.12.20, 15 Teveth 5781

What should be checked?

Before the Demonstration
Ask: Is the demonstration with police approval? The police must approve any demonstration that complies with safety procedures and does not pose a risk to the public. If the demonstration is not approved it is probably not meant to protest but to confront the police. In that case it is better to stay at home. It is also necessary to check whether the organizers of the demonstration are responsible and considerate people, or reckless and provocateurs.

During the Demonstration
If a violent demonstration develops against the police - run away like wildfire - it is a devastating demonstration. Violence and hatred only give rise to violence and hatred on the other side, and keep the general public from identifying with the content of our struggle, and in any case hurt the goals of the struggle. The purpose of the demonstration should be to rectify the situation and not exacerbate hostility and pour more oil into the bonfire of hatred. It is possible and necessary to protest sharply against the injustice, but if we do not make the protest precise, we will not harm or correct it.

==

Rabbi Ohad Krakover is the rabbi of Kokhav Hashahar and the head of the yeshiva in the community where Ahuviya studied.
Esser Agaroth (2¢):
I have a few comments on the rabbi's opinion piece. That's what I'm calling it. Even though it does not say so explicitly.
"The police must approve any demonstration that complies with safety procedures and does not pose a risk to the public."
The actions of the police toward the vehicle carrying Ahuviya and his friends clearly demonstrates how the police feels about "a risk to the public."
"If the demonstration is not approved it is probably not meant to protest but to confront the police."
Yes! That's exactly the point! Confront the police. It's a demonstration against injustice, and the police is the one perpetrating the injustice!
"In that case it is better to stay at home?
And do what?

sheep + people = sheeple
"It is also necessary to check whether the organizers of the demonstration are responsible and considerate people, or reckless and provocative seekers."
Responsible? Yes. They're responsible. They're protesting against injustice.

Considerate? Yes. They are considerate of a Jewish boy's life. (Yes. Of course, I know that's not what this rabbi means.)

Reckless? Nope.

Seeking provocations/provocateurs? To what is the rabbi referring? Embedded Shabbak (Israeli Secret Police) agents? But I thought you mamlakhtim (Orthodox, diehard State loyalists) thought positively on the Shabbak, that we needed the Shabbak. Doesn't mamlakhti Rabbi Aviner say just that??

Does the rabbi mean those who simply want the publicity? Then so what? Let them have their publicity. It could only help the cause.
Violence and hatred only give rise to violence and hatred on the other side, 
Hello?! The police have already been, and continues to be violent and hate-mongering towards settlers, or rather I should say settlers who are not mamlakhtim. I am speaking theoretically, of course, since I would never encourage violence.
...and keep the general public from identifying with the content of our struggle, and in any case hurt the goals of the struggle.
The rabbi actually does make a good point here. Can the behavior of the protestors negatively affect the cause?

Who are we trying to impress? Torah haters? Mamalkhtim? Haredim? Actually, the Haredim probably have more respect for us when we do protest, and actually stand up for Torah principles. And speaking of Haredim, they have accomplished quite a bit with their protests, which have been much more passionate than anything the mamlakhtim of have produced.

I'm not interested in impressing people, nor gaining favor in the public's eye. The Torah says "Justice, justice you shall pursue..." (Deut. 19:20) It does not say "Public opinion, public opinion you shall pursue..."

And the last half of the verse says "...in order that you will live, and inherit the Land that the Lord your God gives to you."

How could we possibly live [with ourselves], if we didn't protest Ahuviya's unjust death?

And making certain that we will inherit the Land, ALL of the Land, which the Lord our God has given to us, was exactly what Ahuviya was working to make happen.

Is the rabbi talking about strategy? If so, then is he suggesting that we play into the hands of the leftist-controlled, Israel news media, which always manages to find a way to demonize us?

I recently discovered that Rabbi Krakover learned at the Merkaz HaRav Kook Yeshivah.

I would like to remind Rabbi Krakover that the late Rosh Yeshiva of Merkaz HaRav Kook Rabbi Avraham Shapira ztz"l, Rav Avrum, as his students referred to him, instructed his students in תשפ״א/2005 to vacate the Beth Midrash (lecture and study hall), and go out and protest.

I can almost certainly guarantee you that these protests were not approved by the police.

Oh, wait a minute. I also recently just found out that Rabbi Krakover left for the notoriously mamlakhti Har HaMor Yehsivah when it broke off my Merkaz HaRav. 

Rabbi Krakover's opinion on demonstrations is particularly disappointing, since Rabbi Tzvi Tau the founder of the Har HaMor Yeshiva, and true hakham (Torah scholar), has himself been waking up up to the shenanigans of the State and its military. I am not saying that Rabbi Tau would disagree with Rabbi Krakover. I am just saying that it is disappointing that the mamakhtim are not waking up faster, and that some do not seem to be waking up at all. (Take another glance at the sheeple graphic above!)

Rabbi Krakover spoke at Ahuviya's funeral and mentioned that at first he was hesitant to accept him into his yeshiva, concerned that he would be too busy with his hilltop youth activities. In the end Rabbi Krakover was pleased that he did, and was very impressed with him.
concerned that he would be too busy with his hilltop youth activities
With all due respect for a rabbi who is participating in the mitzvah (Torah commandment) of burying his student, the above statement is simple code for "He has the wrong hashqafah (wrong perspective on Torah)." In other words, he is too far gone to be able to indoctrinate him successfully.

Anyone who believes that I am personally attacking Rabbi Krakover personally is very much mistaken. I am actually attacking the mamlakhti hashqafah as a whole.

I am confused by mamlakhti rabbis. Is it their role to protect People of Israel, the Torah of Israel, and the Land of Israel? Or is it their role to ensure our undying loyalty to the State of Israel..., much like the rabbis appointed to do in Czarist Russia. 

Torah Law and the State of Israel, and its laws, are not one and the same. Not a day goes by when yet another conflict pops up between the two. Sooner or later the mamlakhtim will have to realize this. If they do not, they will continue on the path of physical self-destruction. They are already very far along the path of spiritual self-destruction.

No comments:

Post a Comment

Anonymous comments will not be accepted without a name.