ערב חג הסוכות תשפ״ב
English follows the Hebrew.ויקרא כה,ג-ושֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ. ד וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לַיהוָה: שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. ה אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר, וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר: שְׁנַת שַׁבָּתוֹן, יִהְיֶה לָאָרֶץ. ו וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם, לְאָכְלָה--לְךָ, וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ; וְלִשְׂכִירְךָ, וּלְתוֹשָׁבְךָ, הַגָּרִים, עִמָּךְ.
עשר אגורות (2¢):
יש קיבוצים חילוניים שמוכרים את הספיחים והשביעית שלהם לערבים. ואז הערבים האלה מוכרים את כל אלה לחברות הפצת פרות וירקות בהשגחת הרבנות כ״יבול נוכרי,״ אפילו שזה בכלל לא יבול נוכרי.
במשך שנת שמיטה, אסור למכור פרות מפרדסים בבעלות יהודית, ולשתול ירקות בתוך הגבולות המקוריים של ארץ ישראל. ירוקות שגדלו על ידי יהודים הם אסורים לאכילה.
מובן לי שבד״ץ העידה החרדית ובד״צים אחרים יודעים על הקומבינה הזו ולכן נזהרים.
עוד עניין לגבי יבול נוכרי שכדאי לדעת הוא על כל היהודיות שהתחתנו לערבים במשך רב השנים האחרונות ובמיוחד המתגוררים ביהודהעוד עניין בקשר ליבול נוכרי שכדאי לדעת הוא על היהודיות שהתחתנו לערבים במשך רב השנים האחרונות ובמיוחד ביהודה ושומרון איפה הרבה זוגות כאלה מתגוררים. אולי הילדים או אפילו הנכדים של היהודיות האלה הם בעלי חוות כיום. לכן יש סיכוי שהיבול הנוכרי כביכול הוא גם באמת לא יבול נוכרי אלא מהיהודים הנסתרים. ולכן יבול הנוכרי כביכול הזה הוא גם ספיחים או שביעית באמת.
וכן יש עוד עניין אפילו שכדאי לדעת. לגבי יבול נוכרי אמיתי, אסור לכתחילה לתת לגויים חניה בקרקע (משנה תורה, הל׳ ע״ז י,ד-ה) ולכן אסור לפרנס אותם.
מובן לי שבד״ץ העידה החרדית ובד״צים אחרים יודעים על הקומבינה הזו ולכן נזהרים.
עוד עניין לגבי יבול נוכרי שכדאי לדעת הוא על כל היהודיות שהתחתנו לערבים במשך רב השנים האחרונות ובמיוחד המתגוררים ביהודהעוד עניין בקשר ליבול נוכרי שכדאי לדעת הוא על היהודיות שהתחתנו לערבים במשך רב השנים האחרונות ובמיוחד ביהודה ושומרון איפה הרבה זוגות כאלה מתגוררים. אולי הילדים או אפילו הנכדים של היהודיות האלה הם בעלי חוות כיום. לכן יש סיכוי שהיבול הנוכרי כביכול הוא גם באמת לא יבול נוכרי אלא מהיהודים הנסתרים. ולכן יבול הנוכרי כביכול הזה הוא גם ספיחים או שביעית באמת.
וכן יש עוד עניין אפילו שכדאי לדעת. לגבי יבול נוכרי אמיתי, אסור לכתחילה לתת לגויים חניה בקרקע (משנה תורה, הל׳ ע״ז י,ד-ה) ולכן אסור לפרנס אותם.
האם רבני המחנה הציוני הדתי, שאין להם שום בעיה לפרנס את הגויים המתגוררים בארץ, מוכנים להצהיר שאנחנו עדיין ״בזמן שגלו ישראל לבין האומות, או בזמן שיד הגויים תקיפה״ (שם י,ט [ו]) בכדי להצדיק את דעתם בדרך היחידה שאפשר?
כנראה שלא.
בסיכום, יש לכם שלוש סובות להמנע מלקנות את יבול נוכרי במשך שנת השמיטה הנוכחית שהתחילה לפני שבועיים בראש השנה.
Leviticus 25:3-6Esser Agaroth (2¢):
Six years thou shalt sow thy field, and six years thou shalt prune your vineyard, and gather in the produce thereof. But in the seventh year, there will be a sabbath of solemn rest for the land, a sabbath unto the Lord; you will neither sow your field, nor prune your vineyard. That which grows by itself of your harvest you will not reap, and the grapes of your undressed vine you shalt not gather; it shall be a year of solemn rest for the land. And the sabbath-produce of the land shall be for food for you: for you, and for your servant and for your maid, and for your hired servant and for the settler that dwells with you;
There are secular kibbutzim (communal farms) which sell their produce to Arabs during the Shemitah (Sabbatical) year. These Arabs then turn around to sell it to distribution companies under rabbinical supervision, passing it off as yevul nokhri (produce from non-Jewish farmers), which it is not.
It is forbidden to sell fruit from Jewish farmers, which has developed primarily during the Shemitah (Sabbatical) year, as well as for Jews to plant anything during this year, within the Land of Israel's original borders. The vegetables planted by these Jewish kibbutz members during the Shemitah year are also forbidden for consumption.
It is my understanding that the Eidah Haredith, as well as other supervisory, rabbinical courts, often referred to by the acronym “Badatz,” are aware of this rouse of the Arabs, and thus have been particularly careful.
Another issue regarding yevul nokhri we should all be aware of are many Jewish women who have married Arab men over the years. Their children or even their grandchildren may now be farm owners, including those residing in Yehudah and the Shomron (Judea and Samaria), where many, such marriages have been reported.
Perhaps the children or even the grandchildren of these Jews are farm owners today. Therefore there is a chance that the so-called foreign crop is also really not a foreign crop but of the hidden Jews. And so this so-called foreign crop is either adsorbent or really seventh
And there is another matter even worth knowing. With regard to a real foreign crop, it is forbidden in the first place to give the Gentiles a foothold on the Land (Mishneh Torah, Laws of Foreign Worship and non-Jews 10:4-5) and therefore it is forbidden to support them.
Are those Religious Zionist rabbis, who do not have any problem employing or buying from non-Jews currently residing within the Land of Israel, prepared to declare that we are still "in a time when Israel is exiled among the, or at the time when Jews are not truly in control of the Land," (ibid. 10:9 [6]) in order to justify their opinion in the only manner possible?
I will hazard a guess that the answer to this question is "no."
Well, there you have it, three reasons to not to buy yevul nokhri during this Shemitah year, which began two weeks ago on Rosh HaShannah.
Thank you for being so on top of things. I posted your info with accreditation and link to your site on my blog. The more people k ow about this the better. Hope that is ok.
ReplyDeleteThanks, Neshama!
ReplyDeleteI appreciate it. And forgive me for not having listed your blog on my blogroll. I am not sure how that happened. But, it has been corrected.