ג׳ לחודש החמישי תשפ״ד
English follows the Hebrew.ערוץ 7: די עם "שבעה באוקטובר"עשר אגורות (2¢):
השימוש בתאריך הלועזי בטרמינולוגיית המלחמה הוא סממן לכניעה לתרבות הזרה ששולטת בנו. חלף זאת, המלחמה הזאת צריכה להחזיר אותנו לשורשינו היהודיים והלאומיים בזקיפת קומה
הרב ארל'ה הראל כ"ה באדר ב׳ תשפ"ד 4.04.24
הפעם הראשונה שאני שמעתי את השיר "קשרי סרט צהוב סביב עץ האלון העתיק" על ידי ארווין לוין וראסל בראון היתה בשנות השבעים. טוני אורלנדו ולהקת "שחר" ביצעו את השיר בשנת תשל״ג/1973. בשנת תשל״ט/1979 סוזן גארט החלה ביוזמת הסרט הצהוב לתמיכה בבני הערובה האמריקאים באיראן.
אבל הסיפור של הסרט הצהוב התחיל לפני הרבה יותר זמן.
לפי דעה מקובלת, בעת מלחמת האזרחים האמריקנית ענדו נשות וארוסות חיילי צבא האיחוד (הצפון) צעיף צהוב, מטפחת צהובה או סרט צהוב בשערן כסמל לכך שהן נאמנות ומחכות לאהובן שישוב מן הקרבות. הצבע הצהוב היה סמלו של חיל הפרשים של צבא הצפון. רושם זה חוזק עקב המערבון בשם "היא ענדה סרט צהוב" שהופק בשנת 1949 העוסק במלחמה נגד ילידי ארצות הברית ובמנהג זה. שיר העוסק בנושא זכה לביצועים רבים כמו זה של האחיות אנדרוז ושל מקהלת מיץ' מילר.למה אנחנו צריכים סרט מודעות צהוב? למה צריכים מודעות ופרסומות על בני הערובה באנגלית?
עם זאת, ייתכן שמקור המנהג עוד במלחמת האזרחים האנגלית (שנות 1600 למנינם) בה ענדו אנשי הצבא הפוריטני סרטים צהובים על בגדיהם... (ויקיפדיה)
נראה שהשיר הובא לאמריקה מאירופה על ידי מתנחלים אנגלים. (ויקיפדיה באנגלית)
כדי לשכנע את הגוים להזדהות איתנו. כדי לשכנע את הגוים לחמול עלינו. אבל סופו של דבר הגוים לא יזדהו איתנו אלא אנחנו נזדהה עם הגוים יותר. הגוים לא יחמלו עלינו אלא אנחנו נחמול על עצמנו ונשכח לזעוק להקב״ה. אומות עולם המערב ימשיכו לשנוא אותנו. לא משנה מה אנחנו עושים. עשיו שונא ליעקב.
לא נזכר סרט מודעות הצהוב בכתבה על ידי הרב ארל׳ה הראל. אבל נראה שדעתו תומך בדעה שלי לגבי הסרט הצהוב.
בקיצור הוא כותב: להפסיק להשתמש בתאריך הלועזי ולא להכנע לתרבות זרה ולא לתת לתרבות זרה לשלוט בנו.
אנו נקבל את העיצה מהרב ולמנוע מתרבויות זרות מלשלוט בנו?
אנחנו כבר קיבלנו הרבה מנהגים מהגוים ויצרנו מנהגים לא מבוססים בתורה ובמסורתינו כגון האזעקה בשתי דקות דומיה ביום הזיכרון. אנו נשמע אזעקה חדשה בה׳ תשרי (7 אוקטובר למניינם)?
בעוד שבוע יתקיים צום החודש החמישי (ט׳ באב). היום הזה מציין הרבה אסונים שעם ישראל עבר ובמיוחד חורבן בית הראשון ובית השני. היום הזה יום מתאים לזכור את היהודים שנפלו בטבח שמיני עצרת כמו שהוא גם יום מתאים לזכור את השואה.
אפשר לציין את טבח שמיני עצרת ביום אחרי החגים שמותר להתאבל בפרהסיה. וכדאי לציין את זה בתאריך עברי ודווקא לא ב-7 באוקטובר.
אנחנו לא צריכים סרט צהוב שפה זרה כדי לעשות כך.
This traffic light in Tel Aviv has been retrofitted to turn the amber light into the international symbol to free the hostages. #LetThemGoNOW🎗️ pic.twitter.com/9Fog1x0ybF
— Eylon Levy (@EylonALevy) June 24, 2024
עכשיו! |
להביא אותם הביתה עכשיו! |
אפשר לראות סרט צהוב בכל מקום Yellow Ribbons are everywhere |
b'Sheva: Enough with "October Seven"Esser Agaroth (2¢):
The use of the foreign date in the war terminology is a sign of submission to the foreign culture that controls us. Beyond that, this war should bring us back to our Jewish and national roots by standing tall
Rabbi Araleh Harel, 25 Adar Bet 5784 / April 4, 2024
The article Rabbi Harel is a worth a read. Go to the link above in Hebrew. Run it through a translation program, one half at a time, and you will get the gist of his piece:
Do not use the non-Jewish date. Do not allow yourself to submit to non-Jewish cultures.
Rabbi Harel did not mention the yellow ribbon, only the issue of the date. However, I have included his article here, as I believe it supports my wish that we stop with the yellow ribbons.
The first time I heard any reference to a yellow ribbon was in the 1973 song "Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree," by Irwin Levine and L. Russell Brown, and sung by Tony Orlando and Dawn. In 1979, Suzan E. Garrett began the yellow ribbon campaign in support of the American hostages being held in Iran.
However, the history of the yellow ribbon can be traced back much further.
The song/poem "She wore a yellow ribbon" has appeared in various forms for at least four centuries. It is based upon the same general theme: A woman of destiny is under some sort of test or trial as she waits for her beloved to return. Will she be true to him? This seems to be the lingering question and the basis for a great unfolding drama.Why do we need a yellow banner? Why do we need ads and advertisements about the hostages in English?
The song appears to have been brought to America from Europe by English settlers. The origin of the yellow ribbons seems likely to have come from out of the Puritan heritage. It was during the English Civil War (mid 1600s) that the Puritan Army of English Parliament wore yellow ribbons and yellow sashes onto the battlefield. (Wikipedia)
To convince the non-Jewish nations to identify with us. To convince the non-Jewish nations feel sorry for us. But in the end the non-Jews will not identify with us. Rather we will identify with them even more. The non-Jews will not feel sorry for us. Rather, we feel sorry for ourselves, and forget to cry out to The Almighty. The nations of the western world (Edom) will continue to hate us, no matter what we do or say. Esau hates Jacob.
So, will we take the rabbi's advice and prevent foreign cultures from ruling us?
We have already adopted many non-Jewish customs, and have created customs which are not based on Torah and our tradition, such as sounding of the siren during the two minutes of silence on Yom HaZikkaron (Memorial Day). Will we hear a new alarm this coming 5 Tishrei (October 7)?
In another week Jews observe the Fast of the Fifth Month (Tisha b'Av). This day marks many disasters which have befallen Israel, and especially the destruction of the First and Second Temples. This day is an appropriate day to remember those Jews who fell in the Shemini Atzereth Massacre, just like it is an appropriate day to commemorate the Holocaust.
The Shemini Atzereth Massacre can be remembered after the conclusion of the holidays, when it is permissible for public mourning. And it should be done on a Hebrew date and not on October 7.
We do not need any yellow ribbons or the language of the Western exile to do that.
No comments:
Post a Comment
Anonymous comments will not be accepted without a name.