ט׳ לחודש השישי תשפ״ד
English follows the Hebrew.הנה כמה גרסאות של הברכות הארבע עשרה והחמש עשרה שבתפילת שמונה עשרה:
להתפלל למען המדינה? למה להתפלל למען מדינה המבטלת מצוות?
במיוחד זה הרגיז את כל מי שטוען שהכנסת ממלאת מקומו של המלך. האם נכון שממלא מקום רק זמני, ולא מחליף קבוע? בכל מקרה, אם אין שומעים במלך שגזר לבטל מצוה, אז קל וחומר, אין שומעים בממלא מקום של מלך, נכון?
רבנים ציטטו את ההלכה הזו גם בהצדקת סירוב פקודות צה"ל הסותרות את התורה, ובמיוחד במהלךתוכנית ההתנתקות של גירוש יהודים על ידי רה״מ דאז אריאל שרון [ושמעון פרס] מעזה וצפון השומרון בשתס"ה/2005. (*גוש קטיף הוא רק חלק של עזה.)
בנוסף, האם התפילה להגנת המדינה סותרת את תפילותינו שלוש פעמים ביום להקמת ממלכת דוד מחדש? תוך כדי תפילה לביאת המשיח ״...את צמח דוד...״, האם אנו מתפללים לנפילת המדינה? או אנו מתפללים להחלפתו? או לאירגונתה מחדש? אפילו בתפילה הממלכתית עצמה (לעיל) כתוב שהמדינה היא "ראשית צמיחת גאולתנו". אני שם דגש במילה ראשית. האם הרבנים המעודדים לנו להתפלל למען המדינה באמת מאמינים שהמדינה תמשיך להתקיים עם מלכות בית דוד?
למה הרבנים הממלכתיים מפחדים מלהזכיר את מה שכתוב במפורש בתורה או שנמסר לנו בעל פה? כי בסיס השליטה שלהם יהיה מאוים כהשלכה? כי הם מאמינים שהם יכולים לפעול למעל ישראל ביעילות יותר באמצעות שמירה על שתיקה, ואז שמירה את קשר חיובי לממשלה החילונית? כי הם כל כך תלויים בקהילה הבינלאומית שהם מפחדים לעצבן אותה?
למה רבנים אחרים ביצהר ובמקומות אחרים מאוימים, ואף נעצרים, על ידי המשטרה, על כך שהעזו ללמד נושאים שאינם מקובלים על ידי הממשלה, אפילו שהם מלמדים אותם אך ורק תיאורטי?
להתפלל שמנהיגינו יחזרו בתשובה ושהקב"ה יתן להם את חוכמה וידע כדי לעשות את רצונו? כֵּן.
להתפלל שהקב"ה יביא לנו מנהיגים יראי שמים ביאת המשיח? כֵּן.
אבל להתפלל למען מדינה, שחלק גדול מממשלתה רוצה שנהיה אומה, כמו כל אומה אחרת, כלומר להטמע בתוך קהילה עולמית לא יהודי? לֹא.
אז בפעם הבאה שתראו יהודים מניפים את דגלים שכתוב בם "עם ישראל ותורת ישראל בארץ ישראל", זכרו שאי אפשר להשוות את מדינת ישראל לשלושת העניינים אלו, למרות שכוחות השלטון ממשיכים להשתדל לשכנע אותנו לנו להאמין שכן.
נוסח ספרדעשר אגורות (2¢):
וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וְתִשְׁכֹּן בְּתוֹכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵה אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְיָמֵינוּ בִּנְיַן עוֹלָם, וְכִסֵּא דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם. אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוּ תָרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל הַיּוֹם. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה.
נוסח עדות המזרח
תִּשְׁכּוֹן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וְכִסֵּא דָוִד עַבְדְּךָ, מְהֵרָה בְתוֹכָהּ תָּכִין (יכוין להתפלל על משיח בן יוסף שיחיה ולא ימות ע"י ארמילוס רשיעא), וּבְנֵה אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יֻהֻוֻהֻ , בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם. אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוֹ תָרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ (וְצִפִּינוּ) כָל-הַיּוֹם. בָּרוּךְ אַתָּה יִהִוִהִ , מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה.
נוסח אשכנז
וְלִירוּשָׁלַיִם עִירְךָ בְּרַחֲמִים תָּשׁוּב, וְתִשְׁכּוֹן בְּתוׁכָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵה אוֹתָהּ בְּקָרוֹב בְּיָמֵינוּ בִּנְיָן עוֹלָם, וְכִסֵּא דָוִד מְהֵרָה לְתוֹכָהּ תָּכִין. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם. אֶת צֶמַח דָּוִד עַבְדְּךָ מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוֹ תָרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. כִּי לִישׁוּעָתְךָ קִוִּינוּ כָּל הַיּוֹם. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מַצְמִיחַ קֶרֶן יְשׁוּעָה.
נוסח הרמב״ם
תִּשְׁכֹּן בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וּבְנֵה אוֹתָהּ בִּנְיַן עוֹלָם, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ . בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם. אֶת צֶמַח דָּוִיד, מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוֹ, תָּרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, מַצְמִיחַ קֶרֶן הַיְשׁוּעָה.
נוסח ארץ ישראל (הברכה הארבע עשרה)
רחם יְהוָה אלוהינו ברחמיך הרבים ובחסדיך הנאמנים על ישראל עמך ועל יְרוּשָׁלָיִם עירך ועל ציון משכן כבודך ועל היכלך ועל מעונך ועל מלכות בית דָּוִד משיח צדקך. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אלֹהֵי דָּוִד וּבוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם.
להתפלל למען המדינה? למה להתפלל למען מדינה המבטלת מצוות?
...ואין צריך לומר אם גזר המלך לבטל מצוה, שאין שומעין לו. (משנה תורה, הל׳ מלכים ומלחמותיהם ג,י [ט])הרב מאיר כהנא הי"ד היה מצטט את ההלכה הזו בנאומיו בכנסת. אין צריך לומר שהרבה ח״כים לא אהבו לשמוע את דבר כזה אפילו ח״כים שומרי תורה ומצוות של המפד״ל. פעולה כזו הפחיתה את המקובלות שלו בקרב ח״כים האחרים.
במיוחד זה הרגיז את כל מי שטוען שהכנסת ממלאת מקומו של המלך. האם נכון שממלא מקום רק זמני, ולא מחליף קבוע? בכל מקרה, אם אין שומעים במלך שגזר לבטל מצוה, אז קל וחומר, אין שומעים בממלא מקום של מלך, נכון?
רבנים ציטטו את ההלכה הזו גם בהצדקת סירוב פקודות צה"ל הסותרות את התורה, ובמיוחד במהלך
בנוסף, האם התפילה להגנת המדינה סותרת את תפילותינו שלוש פעמים ביום להקמת ממלכת דוד מחדש? תוך כדי תפילה לביאת המשיח ״...את צמח דוד...״, האם אנו מתפללים לנפילת המדינה? או אנו מתפללים להחלפתו? או לאירגונתה מחדש? אפילו בתפילה הממלכתית עצמה (לעיל) כתוב שהמדינה היא "ראשית צמיחת גאולתנו". אני שם דגש במילה ראשית. האם הרבנים המעודדים לנו להתפלל למען המדינה באמת מאמינים שהמדינה תמשיך להתקיים עם מלכות בית דוד?
למה הרבנים הממלכתיים מפחדים מלהזכיר את מה שכתוב במפורש בתורה או שנמסר לנו בעל פה? כי בסיס השליטה שלהם יהיה מאוים כהשלכה? כי הם מאמינים שהם יכולים לפעול למעל ישראל ביעילות יותר באמצעות שמירה על שתיקה, ואז שמירה את קשר חיובי לממשלה החילונית? כי הם כל כך תלויים בקהילה הבינלאומית שהם מפחדים לעצבן אותה?
למה רבנים אחרים ביצהר ובמקומות אחרים מאוימים, ואף נעצרים, על ידי המשטרה, על כך שהעזו ללמד נושאים שאינם מקובלים על ידי הממשלה, אפילו שהם מלמדים אותם אך ורק תיאורטי?
להתפלל שמנהיגינו יחזרו בתשובה ושהקב"ה יתן להם את חוכמה וידע כדי לעשות את רצונו? כֵּן.
להתפלל שהקב"ה יביא לנו מנהיגים יראי שמים ביאת המשיח? כֵּן.
אבל להתפלל למען מדינה, שחלק גדול מממשלתה רוצה שנהיה אומה, כמו כל אומה אחרת, כלומר להטמע בתוך קהילה עולמית לא יהודי? לֹא.
אז בפעם הבאה שתראו יהודים מניפים את דגלים שכתוב בם "עם ישראל ותורת ישראל בארץ ישראל", זכרו שאי אפשר להשוות את מדינת ישראל לשלושת העניינים אלו, למרות שכוחות השלטון ממשיכים להשתדל לשכנע אותנו לנו להאמין שכן.
"Our Father who is in Heaven, the Rock of Israel and its Redeemer, Bless the State of Israel, the beginning of our Redemption, protect it under the wings of Your loving kindness, and spread over it a tabernacle of your Peace.I was inspired to finish this post by Tomer Devorah's Bringing the World Back Into Balance.
"Together we will be victorious."
Here are various versions of the fourteen and fifteenth blessings of the standing prayer:
Nusach Sefard
To Your City Jerusalem Return in compassion, and dwell within it as You have spoken, and build it soon in our days an eternal structure. And prepare the throne of David Your Servant speedily. Blessed are You, Lord, Who builds Jerusalem. The sprout of David, Your servant, speedily cause to flourish and exalt his power with Your salvation, For Your salvation we hope and look forward to all day for Your salvation . Blessed are You, Lord, Who causes the power of salvation to grow.
Nusach Eidoth HaMizrahEsser Agaroth (2¢):
Dwell within Jerusalem Your city, as You have spoken, and the throne of David, Your servant, speedily prepare it within it, and build it an eternal structure speedily in our days. Blessed are You, Lord, Who builds Jerusalem. The offspring of [the Kingship of] David, Your servant, may you speedily cause to blossom, and raise his power with Your salvation, for Your salvation, for we hope for all day. Blessed are You, Lord, Who causes the power of salvation to grow.
Nusach Ashkenaz (14th Blessing)
Speedily cause the sprout of David, Your servant, to flourish and exalt his power with Your salvation. We hope all day for Your salvation. Blessed are You, Lord, Who causes the power of salvation to grow.
Nusach Ramba"m
Dwell within Your City Jerusalem, as You have spoken, and build it an eternal structure, speedily in our days. Blessed are You, Lord, Who builds Jerusalem. The sprout of David, Your servant, speedily cause to flourish and exalt his power with Your salvation. Blessed are You, Lord, Who causes the power of salvation to grow.
Nusach Eretz Yisrael (15th Blessing)
Lord Our God, have mercy on us with Your great compassion and Your faithful kindnesses, on Israel Your People, on Jerusalem Your City, on Zion Your Glory's Habitation, on Your Temple, on Your Dwelling Place, and on the Kingdom of the House of David Your Righteous Messiah. Blessed are You, Lord, the God of David and the Builder of Jerusalem.
Pray for the State? Why pray for a State the abolishes mitzvoth (Torah commandments)?
...and one does not need to say, when a King decrees canceling a mitzvah, that one does not heed him. (Mishneh Torah, Laws of Kings and their Wars 3:10 [9])Rabbi Meir Kahane hy"d would cite this very halakhah (Torah Law) in Knesset (Israeli Parliament). Needless to say, this added to his unpopularity among other MKs, including from the so-called National "Religious" Party.
This especially upset those who have claimed that the Knesset is a stand-in for the King. Isn't a stand-in only supposed to be temporary, and not a permanent replacement? In any event, if we are not to heed a king who decrees the cancelation of a mitzvah, then even more so, should we also not heed any stand-in for a king?
This halakhah was also cited in justification of IDF soldiers refusing orders which contradicted the Torah, especially during Prime Minister Ariel Sharon's [and Shimon Peres's]
Besides, doesn't praying for the welfare of the State contradict our three times daily prayers for the re-establishment of the Kingdom of David? While praying for the coming of the Mashi'ah ...את צמח דוד, are we not praying for the State's downfall? Praying for its replacement? For its restructuring?
Even the mamlakhti (Statist) prayer itself (above) says that the State is "the beginning of our Redemption." Do they really believe the State will somehow exist as is, side by side with a re-established Kingdom of David?
Why are mamlakhti rabbis afraid to mention what is written in the Torah, and handed down to us from generation in our Oral Law? Because their power base would be threatened? Because they believe they are able to do more good by keeping quiet, and maintaining a positive connection to the secular government? Because they are so dependent on the international, ie. non-Jewish, community, they are afraid to rub them the wrong way?
Why are other rabbis in Yitzhar and elsewhere threatened, and even detained, by police, for daring to teach such politically-incorrect topics, even theoretically?
Pray for The Almighty to grant our leaders wisdom and knowledge to repent, and to do what is right? Yes. Bring us God-fearing leaders, in the interim until Mashi'ah come,? Yes.
But pray for State, much of whose government desires for us to be a nation, like any other nation, ie. like any other non-Jewish nation? No.
So, the next time you see Jews waving their proverbial flags of "the People of Israel and the Torah of Israel in the Land of Israel," remember that the State of Israel cannot be equated with these three, try as the Powers That Be may, to make us believe that it is.
Yasher koach. Trouble is the Erev Rav rabbis (which our Chazal foretold) and the ignorance of Torah law and the real meaning of Torah and holiness of Eretz Yisrael by the masses makes for this great problem and lack of understanding by many of our people. There needs to be a wakeup for Jews to do teshuva by returning to Torah in our everyday life, etc., and especially the need for basic Torah classes in the public schools of Israel.
ReplyDeleteExcellent! Yasher koach!
ReplyDelete