Friday, May 01, 2020

פר׳ אחרי מות: איפה נמצא האיסור נגד נשואים חד מיניים? / Acharei-Mot: Where is the Prohibition Against Gay Marriage?

ערב שבת קודש פר׳ אחרי-קדושים תש"פ
English follows the Hebrew.
ישראל הי!ם: צעד חריג: רב אורתודוקסי חיתן שני גברים
הרב מלוטק, שמזוהה עם הזרם הפרוגרסיבי ביהדות ארה"ב, ביצע לראשונה חתונה חד מינית • הוא הסביר בעבר: "אם לא נקבל אותם ליהדות, נסתכן בניכור" 
פיליסה קרמרJTA פורסם ב: 20.02.2020 
כשנדיב שורר ואריאל מאירי נישאו ביום ראשון האחרון גם הרב שעמד איתם מתחת לחופה שבר תקרת זכוכית משלו. עבור הרב אברם מלוטק, רב שמזוהה עם הזרם הפרוגרסיבי ביהדות האורתודוקסית, זו הייתה הפעם הראשונה שבה חיתן בני זוג מאותו המין. 
"במובנים רבים זה היה כמו כל חתונה אחרת שעשיתי, מלאה בשמחה, יהדות, רוחניות ומלאה באהבה", כתב השבוע בחשבון הפייסבוק שלו. "מה שהפך את זה לאחר, היה העובדה שמדובר היה בשני גברים שהתחתנו ויצרו מערכת יחסים מקודשת וברית ביניהם". (המשך...)
עשר אגורות (2¢):
רבים מאמינים שאיסור נישואים חד-מיניים מבוסס על האיסור "משכב זכר" (מעשה מיני מסוים) המוזכר בויקרא יח,כב, כ,יג. ולמרות שהנישואין מעלה את הסיכוי לעבור על האיסור החמור מאוד הזה, אנחנו גם צריכים להתיחס לעניין נוסף.
כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ, לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ. (ויקרא יח,ג) 
"כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען לא תעשו", יכול לא יבנו בנינים ולא יטעו נטיעות כמותם? תלמוד לומר "ובחוקותיהם לא תלכו"-- לא אמרתי אלא בחוקים החקוקים להם ולאבותיהם ולאבות אבותיהם. ומה היו עושים? האיש נושא לאיש והאשה לאשה. האיש נושא אשה ובתה, והאשה נישאת לשנים. לכך נאמר "ובחוקותיהם לא תלכו". (ספרא  ס"א א')
וכן, מוכר לי הדעה על המילה "לשאת" שהיא דווקא מתייחסת ליחסי מין ולא [פשוט] לחוזה זוגיות. כדאי לי להעז לשאול איך "האורתודוקסים הפתוחים" מתיחסים לעניין של "משכב זכר" בכלל? אל נא תגידו לי שהם מתרצים את זה באמצעות טיעון של פירושים יצירתיים. אם כן, אני מאוד מאוכזב.

כמובן הדעה בספרה היא לא הדעה היחידה לגבי מעשה מצרים ומעשה כנען. אבל, המקור הזה ממש בולט, ודורש להסביר למה יש מתעלמים ממנו.
״...מלוטק לא השתמש בשיטה המסורתית של החתונה, אלא בטקס אחר, שיצר רב על מנת להכליל את קהילת הלהט"ב בקהילות האורתודוקסיות.״
מישהו יודע מהם השינויים האמורים האלה? אני לא אומר שזה משנה. אני פשוט רוצה לדעת איך הוא מצדיק את זה. האם הוא מנסה לעקוף את עניין כתיבת שטר לשני גברים? או שהוא רק משנה את הלשון שבטקס ובחוזה?

אם מישהו מקהילת "אורתודוקסים פתוחים" כבר מגלה את המקור ההלכתי להצדיק את המעשה של מלוטק, אז נא לרשום את זה או הקישור לזה בתגובות. אני כבר שלחתי שאלה לאחד ״הרבנים" האלה לגבי הפסוקים דברים ז,ג-ד ואיך הם נוגדים את הדעה שלו בעד נישואי תערובת. (כן! נראה שיש "אורתודוקסים פתוחים" שבעד נישואי תערובת!) במקום קבלת תשובה על השאלה, ייתכן שסלקו אותי מקבוצת דואר האלקטרוני של הרב הזה. אני לא בטוח בכך במאה אחוז.

הרב רון יוסף, רב החי ״חוץ לארון״, מתנגד לנישואין חד-מיני, ומסרב להתעלם ממקורות הלכתיים. בנוסף, האירגון שלו הו"ד (הומוסקטואלים דתים) מצהיר את התנגדותו למשכב זכר. אכן הרב יוסף תומך ב'חוק ברית הזוגיות החד מינית' ורוצה לראות יותר קבלת גייז בעולם הדתי.

*הרב יוסף נזכר כאן. אבל זאת לא אומרת שהוא מסכים עם הדעה הזו או עם הבלוג הזה בכלל. אני מעודד את כולם לקרוא את עמדתו במקורה.

לפעמים נראה לי שכמה רבני ״אורתודוקסים פתוחים״ מעדיפים להתאים את ההלכה לפי ההרגשות שלהם, במקום ללכת לפי ההלכה למרות ההרגשות שלהם. האמת היא, אני הכרתי בוגרי ישיבת חובבי תורה שההחלטות שלהם אכן מבוססים בתורה, ופתוחים לדו שיח עם מי שחולק מדעותם. לכן אני לא מתיחס לכל רבני ״אורתודוקסים פתוחים״ כאותם הדברים. עם זאת, יש כמה רבני ״אורתודוקסים פתוחים״ שאני לא קורא להם דתיים אלא ריקונסטרוקטיביסטים (בונים מחדש) במקום דתיים. נראה לי שהם רואים את כ"ציוויליזציה תמיד מתפתחת" ולכן תמיד יכולה להשתנות.

העולם שלנו כן משתנה ומתפתח וכן צריכים ללמוד את התורה כדי להתמודד עם השינויים. אבל התורה עצמה לא משתנה.

במקום לחפש דרכים ליישם את התורה במצבים חדשים ומתפתחים, נראה לי שהם מחפשים דרכים לסלף להתאים את התורה למען צרכיהם, או ליתר דיוק, האג׳נדה שלהם, האג׳נגה של תרבות ההגלות מערבית.

זוהי השיטה של עשו (אדום / רומא / המערב)  מקור הגלות הנוכחית של עם ישראל ובע״ה הגלות האחרונה. כאשר עשו, האח התאום הגדול של יעקב, מגלה שהאסטרטגיה שהוא משתמש בכדי להשיג את מטרותיו נכשלה, לשלוט על יעקב, הוא משנה אותה. בקיצור, עשו מונחה על ידי הרגשות שלו. רצונו של הקב״ה בכלל לא הראשון ברשימת העדיפות של עשו.

נראה שכמו הרקונסטרוקציוניסטים (יהדות מחודשת) יש אורתודוקסים הפתוחים שגם מאמינים כי לאירועים בעבר הזכות להצביע על פסקי דין הלכה, אבל אין להם הזכות לעשות וטו. האורתודוכסים הפתוחים הם פשוט הרבה יותר מומחי קומבינות בגישתם.

ואיך קוראים למצב שבו הגולה משפיעה ליהודים יותר מדי בהשקפות התורה?

התבוללות.
The Jewish(?) Forward: Orthodox rabbi performs his first gay wedding nearly a year after endorsing same-sex marriage 
February 19, 2020 By Philissa Cramer 
Rabbi Avram Mlotek posted a photo from the wedding on his Facebook page.
(JTA) — When Nadiv Schorer and Ariel Meiri were married on Sunday, the rabbi standing with them under the wedding canopy was breaking new ground, too.
For Avram Mlotek, a rabbi affiliated with a progressive wing of Orthodox Judaism, it was the first time he had performed a wedding for two people of the same sex. (cont.) 
(Tip Credit: Neo-Conservatism/Open "Orthodoxy" Explained)
Esser Agaroth (2¢):
Many believe that the issur (prohibition) of same-gender marriage is based on משכב זכר (two men engaging in a particular sexual act) mentioned in Leviticus 18:22 and 20:13. And although same gender marriage may increase the chances of transgressing this very serious prohibition, there is another issue at hand here, as well.
ג כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ, לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ. (ויקרא יח,ג)
"Like the deeds of the land of Egypt, where you dwelt, you shall not do; and like the deeds of the land of Canaan, to where I am bringing you, you shall not do; nor shall you go according to their statutes." (Lev. 18:3)
And what are these "deeds?" According to the midrash halakhah Sifra...
ספרא [ח] או (ס"א אי) "כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען לא תעשו", יכול לא יבנו בנינים ולא יטעו נטיעות כמותם? תלמוד לומר "ובחוקותיהם לא תלכו"-- לא אמרתי אלא בחוקים החקוקים להם ולאבותיהם ולאבות אבותיהם. ומה היו עושים? האיש נושא לאיש והאשה לאשה. האיש נושא אשה ובתה, והאשה נישאת לשנים. לכך נאמר "ובחוקותיהם לא תלכו".
(Sifra 61:1) Like the deed of the land of Egypt and like the deed of the Land of Canaan, you shall not do," Could they not build buildings and plant trees like them? The Talmud says, "nor shall you go according to their statutes." -- I said did not say anything except regarding the laws that are enacted for them and their fathers and forefathers. And what would they do? A man married a man and a woman [married] a woman. A man married a woman and her daughter, and a woman married two [men]. Thus it is said, "nor shall you go according to their statutes."
I am aware of the opinion that נשא refers to sexual relations, and not [simply] to a marital contract. I guess in that case, dare I ask how these "Open-Orthodox" relate to משכב זכר mentioned later on in Leviticus? Please don't tell me they rationalize it away using a semantic argument. I would be very disappointed.

Certainly the opinion stated in Sifra is not the only opinion mentioned regarding these people's "deeds." Nevertheless, this source sticks out, begging for an explanation as to why it is being ignored.
...Mlotek did not use the traditional wedding formula but another ceremony devised by a rabbi focused on LGBT inclusion in Orthodox communities.
Anyone know what these supposed changes are? I'm not saying it matters. I only want to know what his supposed logic is. Is he trying to get around the issur of writing a shtar between two men? Or is he just changing language to be more inclusive? If any of these so called “Open-Orthodox” have already addressed this source, then by all means, please leave a link in the comments.

Even openly gay, Israeli Rabbi Ron Yosef has come out (pun necessarily intended) against same-gender marriage, refusing to disregard halakhic sources. Also, his organization HO"D (Homosexualim Datti'im) states its opposition the particular sexual act mentioned above. Rabbi Yosef does support civil unions, and would like to see more acceptance within the religious world.

*This citation of Rabbi Yosef should should not be considered as any agreement on his part with this post or with this blog. Readers are encouraged to read his position first hand (Hebrew).

Sometimes it seems that some of these so-called Open-Orthodox rabbis prefer to adapt halakhah to their feelings, instead of following halakhah in spite of their feelings. In all fairness, I know at least two graduates of Yeshivat Chovavei Torah who do seem to be grounded in Torah, and open to dialogue with those who may disagree with them. And so, I will not lump them all together. However, many of these Open-Orthodox are more aptly named Reconstructionist, seemingly believing in Judaism as an “evolving civilization.”

This is the approach of Esau, the progenitor of Am Yisra'el's current, and [please God] last, exile of Edom. As Jacob's older twin brother Esau finds that the strategy he is employing to achieve his own aims is failing, he changes it. In short, Esau is guided by his feelings. The Holy One, Blessed Be He's Will for Him is the least of his concerns.

Instead of searching for ways to apply the Torah to new and evolving situations, they appear to be searching for ways to transform the Torah to meet their needs, or rather, their agenda. It appears that, like the Reconstructionists, the Open-Orthodox believe that the past has vote, but not a veto, another classic, Reconstructionist catch phrase. The Open-Orthodox is simply a lot sneakier about its approach.

And what do we call it when one is overly influenced by the galuth (exile) in which one lives, when looking at Judaism?

Assimilation.

1 comment:

Esser Agaroth said...

Also brought down by the Ramba"m"
הלכות איסורי ביאה פרק כא,ח-ט נשים המסוללות זו בזו--אסור, וממעשה מצריים הוא שהוזהרנו עליו: שנאמר "כמעשה ארץ מצריים . . . לא תעשו" (ויקרא יח,ג); ואמרו חכמים, מה היו עושים--איש נושא איש, ואישה נושאה אישה, ואישה נישאת לשני אנשים.

ט אף על פי שמעשה זה אסור, אין מלקין עליו--שאין לו לאו מיוחד, והרי אין שם ביאה כלל; לפיכך אין נאסרות לכהונה משום זנות, ולא תיאסר אישה על בעלה בזה--שאין כאן זנות. וראוי להכותן מכת מרדות, הואיל ועשו איסור. ויש לאיש להקפיד על אשתו בדבר זה, ולמנוע הנשים הידועות בכך מלהיכנס לה ומלצאת היא אליהן.