Wednesday, November 19, 2025

הרב דוד בר-חיים: מהומה, טראמפ, ונתניהו. ה׳ מערבב את החמין / Rabbi David Bar-Hayim: Turmoil, Trump & Netanyahu : God is Stirring the Pot

ערב ראש החודש התשיעי תשפ״ו
English follows the Hebrew. The video is in English, with highlights from it below.

כמה קטעים מודגשים מתורגמים מהסרטון:
(0:27) דבר אחד שאנחנו בהחלט יכולים לומר על חברנו לכאורה דונלד טראמפ הוא שטראמפ מנע מאיתנו להביס את איראן באופן מקיף לחלוטין.

זהו אותו טראמפ שמנע מאיתנו להמשיך ולהשיג ניצחון בעזה.

וזה אותו טראמפ שעשה אותו הדבר בלבנון.

נכון שביידן אמר במקור "Don't" (אל תעשה), מה שאנשים הבינו כמכוון לאיראן... אבל, למעשה, זה היה מכוון לפחות באותה מידה כלפינו.

אבל האדם שבאמת מימש את הדברים האלה, וגרם לדברים האלה לקרות, לא היה ביידן, אלא היה טראמפ.

כל מי שטוען ״נראה לי שנתניהו יודע בדיוק מה הוא עושה, ושהוא לוקח את כל הדברים האלה בקלילות (זורם עם הדברים כפי שהם), ושהדברים יהיו בסדר״, ובכן, הרשו לי רק לומר שאני לא מאמין לאדם כזה. אם מישהו היה אומר לי את זה, הייתי אומר לו, ״אני לא חושב שאתה יודע על מה אתה מדבר, ואני לא חושב שנתניהו יודע על מה הוא מדבר״.

(2:07) ואני בכלל לא בטוח שמישהו יכול לחזות מה יקרה בעוד שנה, אפילו לא אולי מחר, אבל בהחלט לא בעוד שנה.

כפי שאמרנו, ה׳ בהחלט מערבב את החמין (ביטוי אמריקאי, כלומר ה׳ מתערב בעניין). העולם נמצא במצב של שינוי, ואנחנו לא יכולים להיות אופטימיים לגבי שום דבר. אנחנו צריכים להיות מודאגים ולהבין שמצבנו - כפי שאנו מבינים מכל מה שהתורה מלמדת אותנו - מצבנו גם כאומה וגם כפרטים, אבל קודם כל כאומה, תלוי בהתנהגות שלנו. במה שאנחנו עושים ומה שאנחנו לא עושים. ואי אפשר לנתק את שני הדברים האלה אחד מהשני. זה מה שאנחנו אומרים כל יום כשאנחנו אומרים קריאת שמע.

(3:25) וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֺתַי, וכו׳ (דברים יא,יג) ואז וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ (דברים יא,יד) והכל יהיה בסדר באופן כלכלי. והכוונה היא גם באופן פוליטי. כלומר, תהיו עצמאיים וריבונים, חזקים, בעלי עוצמה, לא תהיו מופרעים על ידי אויבים.

אבל אם לא תעשו ככה, אז יתרחש ההפך. זה מה שאנחנו אומרים, כפי שאני אומר, במה שאנחנו מוצאים בתורה במספר פעמים שבהן התורה אומרת את אותם הדברים בדיוק אבל במפורט יותר.

(4:58) אפילו מזג האוויר, אפילו הגשמים, כפי שקראנו זה עתה, הם תוצאה של מערכת היחסים שלנו עם השם. במילים אחרות, חיינו הרוחניים משפיעים על כל דבר אחר בסביבתנו. אפילו הדברים היומיומיים ביותר ואפילו אותם דברים שהייתם מניחים שהם מעבר לשליטת האדם לחלוטין או שיכולים להיות קשורים בכל דרך שהיא למה שאנחנו עושים כבני אדם. כשמדובר בעם ישראל, לא פועל ככה.

(6:09) אנחנו לא יכולים, ואסור לנו, לקחת שום דבר כמובן מאליו. ושום דבר אינו פחות נכון, ושום דבר אינו יכול להיות שגוי יותר מלהניח או לקבל את הגישה הישראלית, והתשובה לכל הדברים, שהיא "יהיה בסדר".

לא יהיה בסדר. אין סיבה לחשוב כך לרגע, אלא כמובן כשאנחנו בסדר. אלא אם כן נעשה את מה שאנחנו צריכים לעשות. ובכך שעם ישראל לא התנהג כפי שהצטרך להתנהג בעבר, מצאנו את עצמנו בגלות.

שוב, זה לא חדש. התורה, התנ"ך והנביאים מלאים באמירות כאלה.


Highlights:
(0:27) One thing we can definitely say about our supposed friend Donald Trump is that it is Trump who prevented us from completely comprehensively defeating Iran.

It is the same Trump who prevented us from continuing and achieving victory in Azza, in Gaza.

And it's the same Trump who did the same in Lebanon.

It's true that it was Biden who originally said, "Don't," which people understood to be directed at Iran.... But, in fact, was at least as much directed at us [Israel].

But the person who actually followed through, and made these things happen was not Biden, but Trump.

Anyone who claims so, it seems to me that Netanyahu knows exactly what he's doing, and that he is taking all these things in stride, and that things will just be fine, well, let me just say that I don't believe such a person. If anyone were to say that to me, I would tell them, I don't think you know what you're talking about, and I don't think Netanyahu knows what he's talking about.

(2:07) And I'm not at all certain that anyone can predict what will happen in a year from now, not even perhaps tomorrow, but certainly not in a year from now.

As we've said before, Hashem is definitely stirring the pot. The world is in a state of flux, and we cannot be sanguine about anything at all. We have to be concerned, and understand that our situation -- as we understand from everything that the Torah teaches us -- our situation both as a nation and as individuals, but first and foremost as a nation, depends on our on our behavior, what we do and what we do not do. And one cannot possibly disconnect those two things. This is what we say every day when we recite Shema.

(3:25) וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֺתַי, If you will follow my commandments and my instruction, etc. (Deut 11:13) then וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, the rains will fall in their proper season (ibid 11:14) and things will go well, and economically. And the implication also is politically. In other words, you will be independent and sovereign, strong, powerful, you will not be you will not be disturbed by by enemies.

But if you do not do so, then the opposite will happen. This is what we say, as I say, in what we find in the Torah on a number of occasions of the when the Torah says these very same things but at greater length.

(4:58) Even the weather, even the rainfall, as we just read, is a function of our relationship with Hashem. In other words, our spiritual life impacts everything else around us. Even the most mundane things and even those things you would assume are totally beyond um human control or can be in any way related to what we do as human beings. When it comes to the Jewish people, that's not the case.

(6:09) We can not, and must not take anything for granted. And nothing is less correct, and nothing could be more completely wrong than assuming or adopting the Israeli approach, and answer to all things, which is יהיה בסדר, "things will be okay."

They won't be okay. There's no reason to think that for one moment, unless of course we are okay. Unless we do what we are supposed to do. And seeing that Am Yisrael did not behave as it was supposed to in the past, we found ourselves in galut, in exile.

Again this is nothing new. The Torah, the Tana"kh (Bible), the Nevi'im (Prophets) are chock full of such statements.

No comments: