כ״ח לחודש השישי תפש״ד
English follows the Hebrewמשנה תורה, הל׳ מתנות עניים חעשר אגורות (2¢):
י פדיון שבויים, קודם לפרנסת עניים ולכסותן; ואין לך מצוה רבה כמו פדיון שבויים: שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים, ובכלל הערומים; ועומד בסכנת נפשות. והמעלים עיניו מפדיונו--הרי זה עובר על "לא תאמץ את לבבך, ולא תקפוץ את ידך" (דברים טו,ז), ועל "לא תעמוד על דם ריעך" (ויקרא יט,טז), ועל "לא ירדנו בפרך, לעיניך" (ויקרא כה,נג); וביטל מצות "פתוח תפתח את ידך" (דברים טו,ח; דברים טו,יא), ומצות "וחי אחיך, עימך" (ויקרא כה,לו), "ואהבת לריעך כמוך" (ויקרא יט,יח), ו"הצל, לקוחים למוות" (משלי כד,יא), והרבה דברים כאלו. ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים.
יא אנשי העיר שגבו מעות לבניין בית הכנסת, ובא להן דבר מצוה--מוציאין בו את המעות. קנו אבנים וקורות--לא ימכרו אותן לדבר מצוה, אלא לפדיון שבויים; אף על פי שהביא את הלבינים, וגדרו את האבנים, ופצלו את הקורות, והתקינו הכול לבניין--מוכרין הכול לפדיון שבויים בלבד. אבל אם בנו וגמרו--לא ימכרו את בית הכנסת, אלא יגבו לפדיונן מן הציבור.
יב אין פודין את השבויים ביתר על דמיהן, מפני תיקון העולם--שלא יהיו האויבים רודפין אחריהם לשבותם; ואין מבריחין את השבויים, מפני תיקון העולם--שלא יהיו האויבים מכבידין עליהן את העול, ומרבים בשמירתן.
שימו לב כיצד ה-IRAC, מחלקת ילוץ של התנועה הרפורמית בישראל, מצטטת בגאווה את משנה תורה של הרמב"ם, ואז מתעלמת מההלכה בהמשך. האם זה מכווין שזה סותר את מה שהם רוצים שהרמב"ם היה אומר?
שוב, התנועה הרפורמית מוכיחה שהיא מונחית על ידי רגשותיה, כמו עשיו אחיו של יעקב, ולא מונחית על ידי התורה האמיתית, כמו יעקב אבינו. מה שחשוב להם הוא מה שהם אוהבים, מה שטעים להם, ומה שבאופנה. מבחינתם תורה אותנטית לעזאזל! (חו״ח)
וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים, אַחֲרֵיהֶם. (במדבר טו,לט)התנועה הרפורמית היא הדוגמה המובהקת של יהודים תקועים בגלות המערבית, הולכים לפי הלב והעינים, ואפילו משכנעים את עצמם ואת חסידיה המוטעים שזו תורה!
כמו הם מסלפים את דברי הרמב"ם, כך הם מסלפים פסוקי התורה.
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. (דברים טז,כ)הם מתעלמים את הקשר בין רדיפת צדק לבין ירושת ארץ ישראל ומגורים בה. הם מעדיפים להתמקד בחיתוך ארץ מורשתנו, ולמסור אותה.
לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, יְהוָה. (ויקרא יט,יח)הם מתעלמים מהעניין שפירוש "רעך" הוא מישראל כלומר יהודים.
ברור שלתנועה הרפורמית אין עניין בהלכה. הם לא מקבלים את סמכות התורה שבעל פה.
עודה פעם אני מזכיר לכם על המשל של מהר"ם מרוטנברג. אולי ההיגיון שלו יכול להשפיע להם ולשמאלנים בכלל.
בשנת ה'מ"ו 1286 נכלא המהר"ם על ידי השלטונות במבצר אנזיסהיים (Ensisheim) לאחר שניסה לעלות לארץ ישראל. הקיסר הגרמני דרש סכום כופר עצום כדי לשחררו. על פי המסורת המקובלת, סירב המהר"ם שהקהילה היהודית תפדהו תמורת סכום שכזה מחשש לתקדים שיביא למאסרים ולדרישות כופר דומות נוספות, בסופו של דבר נפטר המהר"ם בכלאו.אותה דוגמה הועלתה כדי להתנגד לפדיון גלעד שליט בתמורה ל-1,207 אסירים, מכיוון שהמחיר היה גבוה מדי.
אבל העסקה לשחרור גלעד שליט הייתה גרועה ממה שחשבנו. יחיא סינוואר היה אחד מאלה ששוחררו בעסקה.
״את שבעת "האסים" של עסקת שליט אפשר לחלק לשתי קבוצות. הראשונה שבהן היא "חבורת עזה" שכוללת את יחיא סינוואר״ (YNET, 28.09.2021) בגרסה באנגלית של ויקיפדיה כתוב שאחיו של סינוואר הוא תיכנן את החטופה של גלעד שליט.איך היה המצב הנוכחי שלנו, אם יחיא סינוואר לא היה ניצל, או אם הוא לא היה משוחרר?
מעריב: הרופא מהכלא של סינוואר: "הצלתי את חייו. ב-7 באוקטובר הוא רצח את האחיין שלי"
ד"ר יובל ביטון עבד כרופא שיניים בבית הכלא נפחא ודיבר שעות עם רב המרצחים. בריאיון שהעניק ל-CNN, סיפר על הרצח של האחיין תמיר אדר, וטען: "סינוואר מרגיש שהוא בעמדת כוח, הוא בחיים לא יסכים לעסקת חטופים"
סוכנויות הידיעות 21/06/2024
איך היה המצב הנוכחי שלנו, אם היינו עושים כדוגמת מהר"ם מרוטנברג, ולא היינו משלמים מחיר כזה על גלעד שליט?
כן. אני יודע. אני גם שמח ששליט חזר אלינו. אני לא יכול להסתכל בעיניים של ההורי בני ערובה בידי חמאס ולהגיד להם לוותר על ילדיהם למען כלל ישראל. אבל זו רק דוגמה לכך שאפילו גם הראש לי עדיין תקוע במידה מסוימת בגלוט המערבית שלנו.
זה לא משנה את ההלכה. זה לא משנה את התורה, כפי שהתנועה הרפורמית רוצה להאמין.
״אין לך מצוה רבה כמו פדיון שבויים״ יהדות כביכול של הרפורמים בארץ |
Mishneh Torah, Laws of Gifts to the Poor, Ch. 8Esser Agaroth (2¢):
10 The redemption of captives receives priority over sustaining the poor and providing them with clothing. [Indeed,] there is no greater mitzvah (Torah commandment) than the redemption of captives. For a captive is among those who are hungry, thirsty, and unclothed and he is in mortal peril. If someone pays no attention to his redemption, he violates the negative commandments: "Do not harden your heart or close your hand" (Deut. 15:7), "Do not stand by when the blood of your neighbor is in danger" (Lev. 19:16), and "He shall not oppress him with exhausting work in your presence" (ibid. 25:53). And he has negated the observance of the positive commandments: "You shall certainly open up your hand to him" (Deut. 15:8), "And your brother shall live with you" (ibid. 19:18), "Love your neighbor as yourself" (Lev. 19:18), "Save those who are taken for death" (Prov. 24:11), and many other decrees of this nature. There is no mitzvah as great as the redemption of captives.
11 When the inhabitants of a city collected money for building a synagogue and a purpose associated with a mitzvah arose, they may use the money for that purpose. If they purchased stones and beams, they should not sell them [and use the proceeds] for a purpose associated with a mitzvah other than the redemption of captives. Even though they brought the stones [to the building site], cut the beams and shaped them to size, and prepared everything for building, it should all be sold, [but] only for the sake of redeeming captives. If they built [the synagogue] and completed it, it should not be sold. Instead, the funds necessary to redeem the captives should be raised from the community.
12 We do not redeem captives for more than their worth for the benefit of the world at large (Mishnah Gittin 4:6), i.e., so that enemies will not pursue people to hold them captive. We do not assist captives in escaping, for the benefit of the world at large, i.e., so that enemies will not oppress captives seriously and be very strict when guarding them.
Notice how the IRAC, the advocacy arm of the Reform Movement in Israel, proudly cites the Rambam's (Maimonides) Mishneh Torah, but then conveniently ignores the his elaboration of the halakhah (Torah Law) two paragraphs later? Could this be because it contradicts what they want the Rambam to be saying?
Yet again, the Reform Movement demonstrates that it is guided by its feeings, like Jacob's brother Esau, instead of being guided by actual Torah, like Jacob himself. What they like, what is palatable, and what is politically-correct is what matters to them. Authentic Torah be damned!
וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים, אַחֲרֵיהֶם. (במדבר טו,לט)
...and that you go not after your own heart and your own eyes, after which you use to go astray. (Num. 15:39)The Reform Movement is the quintessential example of Jews stuck in a Western galuth (exile) mentality, following its heart and its eyes, even convincing themselves and its misguided followers that is Torah!
Like their manipulation of the Rambam, they have done the same with verses directly from the Torah.
צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. (דברים טז,כ)
Justice, justice shall you pursue, that you may live, and inherit the land which the Lord thy God gives you. (Deut. 16:20)They conveniently leave out the direct connection between the pursuit of justice an residing in the Land of Israel. They leave out that this, of course, refers to true Torah justice, and not their distorted version of it. Instead, they prefer to focus on chopping up our Land, and giving it away.
לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, יְהוָה. (ויקרא יט,יח)
You shall not take vengeance, nor bear any grudge against the children of your people, but you shall love your neighbor as yourself: I am the Lord. (Lev. 19:18)They conveniently leave out that "neighbor" refers to Jews.
Clearly the Reform Movement has no interest in halakhah. How could they? They reject the authority of the Oral Torah.
For the umteenth time, I will cite the example of Maharam of Rottenberg. Perhaps the logic he uses will knock some sense into them, and Leftists in general.
In 1286, Rabbi Meir bar Barukh of Rothenberg, also known as Maharam of Rottenberg, was captured in the mountains of Lombardy, having been recognized by a baptized Jew named Kneppe, and imprisoned in a fortress near Ensisheim in Alsace. Tradition has it that a large ransom of 23,000 marks silver was raised for him by Asher ben Yehiel, but Rabbi Meir refused it for fear of encouraging the imprisonment of other rabbis. He ruled on his own abduction in light of Talmudic law. The captives are not redeemed for more than their actual monetary value, for the betterment of the world; (Mishnah Gittin 4:6) Rabbi Meir died in prison after seven years.This same example was brought up to oppose the redemption of Gilad Shalit in exchange for 1,207 prisoners, as the price was believed to be too high.
But the the deal to release Gilad Shalit was worse than we thought. Yahya Sinwar was one of those released in the deal.
Yahya Sinwar (4 life sentences) – took part in the kidnapping of two Israeli soldiers in 1989 and was sentenced to life in prison. Founder of the Hamas security apparatus in Gaza. His brother organized the abduction of Gilad Shalit in 2006.Just think about what our current situation would be like, if Yahya Sinwar had not been saved, or if he had not been released.
CNN: He saved the life of Hamas’s leader. Then they murdered his nephew
Sophie Tanno and Tal Alroy, June 20, 2024
Bitton spent years working as a dentist in Israel’s Nafha Prison. It was there he met “the person” – Yahya Sinwar, a Hamas militant convicted of murder who would go on to become the group’s leader in Gaza – saying he saved his life by helping diagnose a brain tumor.
Just think about what our current situation would be like, if we had followed the example of Maharan of Rottenberg, and not had paid such a price for Gilad Shalit.
Yes. I know. I am glad he is back, too. I could not possibly look parents of those currently being held by Hamas in the eye and tell them to sacrafice their children. But this is just an example of how even I am still stuck to a degree in our Western Galuth mentality.
It does not change the halakhah. It does not change the Torah, as the Reform Movement might have you believe.
No comments:
Post a Comment